torstai 8. syyskuuta 2016

7.8.2016, luokan oma kiltapäivä!

7.9.2016 pidettiin kiltapäivä koko luokan kesken. Päivän tarkoitus oli luoda yhteiset "pelisäännöt" luokan kesken, sekä tutustua toisiin paremmin. Luokalla on tosiaan yli 20 ihmistä, opettaja mukaan lukien, jotan oli tosi kiva päästä tekemään yhdessä asioita ja tutustua. 
   Päivä meni hyvin. Meillä on ollut jo alusta alkean todella hyvä luokkahenki, eikä kenenkään ole tarvinnut jäädä yksin. Tyttöjen kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja hommat sujuu yleensä aika tomerasti alusta loppuun. Hienoa luokassa on myös se, että jokaisen ääntä kuunellaan ja jokaisen mielipide otetaan huomioon. Noin isossa tyttöporukassa kaikki ei voi olla aina asoista samaa mieltä, mutta silloin pitää osata tehdä kompromissejä, mutta se ei ole ollut ikinä mikään ongelma. 
    Mahtavinta on se, että voi olla oma itsensä ja huumoria löytyy paljon koko luokasta. Noin isossa luokassa oppii arvostamaan jokaista ihmistä omana persoonana ja pitämään kaikkia yhtä tärkeinä. Jos koulusta puuttuu muutamakin ihminen, sen huomaa, jokainen on tärkeä. Päivän aikana "leikittiin" tutustumisleikkejä ja tottakai syötiin. Virallinen osuus loppui joskus ennen viittä, jonka jälkeen sai lähteä kotiin. Osa jäi vielä juhlimaan ja osa lähti kotiin, mahtava luokka!



Päivän aikana tehtiin yhteiset pelisäännöt, joita kirjattiin yhteensä seitsemän. Ensin jaettiin porukka pienempiin ryhmiin, jossa keskusteltiin ja kirjattiin ylös ryhmän mielestä tärkeimmät arvot ja pelisäännöt. Lopuksi kaikkien ryhmien laput käytiin yhteisesti läpi, joista päätettiin kirjata isolle paperille seitsemän parasta sääntöä. Loppujen lopuksi vastaukset kaikissa ryhmissä oli melkolailla samoja, joten yhteenvetokin oli aika helppo. Kirjan säännöt ylös ja selitän niitä muutamalla sanalla, ne oli laitettu paperille aika tiiviistettynä.


  1. yhteisöllisyys ja tasa-arvo:
    Luokassa on niin erinlaisia ihmisiä ja taidot on erilaiset, mutta silti pitää pystyä tekemään kaikkien kanssa yhteistyötä ja myöskin vaatia kaikilta samoja asioita. Kukaan ei ole etuoikeutettu missään.
  2. hyvät käytöstavat:
    Kiroilu yms turha on kiellettyä tottakai, varsinkin asiakaspalvelussa se on todela törkeää. Muutankin hyviin käytöstapoihin kuuluu ettei myöhästellä ja niin edelleen.
  3. siististä ympäristöstä huolehtiminen:
    Asiakaspalvelutyössä on erittäin tärkeää, että työympäristö on siistiä. Siisteys vaikuttaa myös asiakaskuntaan.
  4. positiivinen asenne:
    Ihminen jolla on positiivinen asenne elämäänsä ja työhönsä menestyy ja näin ollen asiakkaat ei kaikkoa ainakaan asenteen vuoksi.
  5. hoidetaan aloitetut tehtävät loppuun saakka:
    Kiireettömyys on tärkeää, vaikka koulupäivä olisikin lopussa. Työ pitää aina tehdä loppuu, näin osoitat kunnioitusta ja hyvää asiakaspalvelua muun muassa muille luokkalaisille, sekä asiakkaille.
  6. rakentavan kritiikin antaminen ja vastaanottaminen -> avoimuus:
    Kukaan ei ole täydellinen, jokainen tekee virheitä, mutta jos huomaa luokkalaisen työssä tai työskentelyssä ja osaat neuvoa häntä paremmin niin neuvo. Asia tulee kertoa asiallisesti kahden kesken. Virheet ei ole huono juttu, mutta ne pitää tiedostaa, jotta voi parantaa omaa työskentelyä tai työtä.
  7. työrauha:
    Jokainen käy koulua itsensä vuoksi, joten on tärkeää antaa toiselle työrauha opiskeluun ja työskentelyyn jos sitä tahtoo. Maalaisjärki sanoo, millon tulee olla hiljaa ja milloin ei.
Itse aion pysyä säännöissä mahdollisimman tiukasti ja toivon sitä myös muilta, koska niin pystyy osoittaa kunnioitusta muita kohtaan. Edelleenkin koulua käydään vain omaksi parhaaksi, joten en näe mitään syytä alkaa pelleilemään koulun aikana. Tahdon panostaa hiusalaan oman parhaani mukaan, jotta rutiini ja muiden kanssa työskentely olisi helppoa ja luonnollista. Mahdollisella tulevalla uralla on aikalailla "samat pelisäännöt", ehkä se motivoi eniten pysymään säännöissä, jotta niitten noudattaminen olisi "arkea".
   

1 kommentti: